10 Fakta Tentang Telinga




     Kita sebagai seorang manusia yang sempurna telah dilahirkan dengan sepasang telinga. Biarpun pada hakikatnya setiap orang mempunyai bentuk telinga yang berbeza, tetapi kita haruslah bersyukur dan sedar kerana telinga memainkan peranan yang penting dalam kehidupan harian kita. Berikut adalah fakta-fakta yang menarik tentang telinga :

1. Lelaki lebih pekak dari wanita
Lelaki mengalami kehilangan pendengaran lebih daripada wanita. Tetapi telinga mereka tidak mempunyai 'penapis tambahan' kerana ramai percaya. Mereka hanya biasanya terlibat dalam pekerjaan yang lebih bising, dan ini cenderung untuk merosakkan pendengaran mereka.


2. Self-cleaning
Telinga adalah pembersihan diri. Liang di dalam saluran telinga menghasilkan cerumen, atau lilin telinga, dan rambut kecil, yang dipanggil silia, tolak lilin daripada telinga. Earbuds boleh melakukan kerosakan kepada telinga anda jika tidak digunakan dengan betul.


3. Muzik kuat vs telinga
Muzik tidak bermasalah untuk telinga anda. Hanya muzik yang sangat kuat yang membawa masalah. Mendengar muzik yang kuat untuk hanya satu jam menggunakan earphones akan meningkatkan bakteria dalam telinga anda sehingga 700 kali.


4. Berkerja 24 jam untuk anda
Tiada istilah rehat untuk sepasang telinga anda. Meskipun anda tidur, telinga anda akan tetap menjalankan tugas untuk mendengar dan memberi keseimbangan.


5. Keseluruhan kawasan di bahagian tengah telinga tidak lebih besar daripada M & M.
*Tidak tahu untuk dibahaskan :P



P/S : Hargai dan syukuri apa yang ada