Sebab Terbesar Blogger Berhenti Berblogging - Bahagian 1




1. Tiada pembaca
Kita berblogging untuk berkongsi idea, berkongsi pengalaman atau menjual sesuatu. Jika blog kita tidak mendapat perhatian pembaca atau tiada pembaca, maka ia adalah mustahil untuk mencapai matlamat berblogging dan ini adalah punca kebanyakan newbie mula ragu-ragu diri dan berputus asa.


Internet adalah tempat yang sangat besar, terdapat berbilion-bilion web maklumat, berjuta-juta blog dan anda sebahagian kecil daripada itu. Realistikkah jika anda menulis hanya beberapa post dan mengharapkan orang ramai akan berduyun-duyun datang kepada blog anda?



Pembaca blog mengambil masa, jika anda bernasib baik atau bijak anda mungkin mencapai pengunjung tetap dalam beberapa bulan, jika tidak ia akan mengambil masa bertahun. Kejayaan blog bukanlah suatu medan pecut, tetapi ianya bagaikan suatu larian marathon, dan anda perlu di dalamnya untuk jangka masa panjang. Jika ini adalah alasan anda untuk berhenti berblogging, saya ingin menggesa anda untuk berfikir tentang "bagaimana untuk meningkatkan trafik blog anda" sebelum menerima kegagalan.




  • Berapa banyak artikel yang telah anda tulis
  • Berapa lama blog anda
  • Adakah topik anda menarik
  • Bagaimana anda promote blog anda
  • Dimana anda promote blog anda


  • 2. Kekurangan pengetahuan
    Kebanyakan orang boleh menulis kandungan yang baik tetapi meletakkan mereka dalam blog dengan cara yang menarik kepada orang ramai boleh menjadi sesuatu yang mencabar. Kebanyakan blogger tidak dapat memikirkan titik permulaan. Mereka seolah-olah tidak mempunyai matlamat utama dalam fikiran mereka kerana mereka hanya berusaha untuk mendapatkan wang. Blogging adalah tentang perkongsian pengetahuan anda dan pandangan anda. Kita harus memastikan bahawa blog beliau adalah sentiasa dikemaskini.

    Bersambung..